اسنپ و تپسی ، تکرار روند دهه هفتاد

خدا یک در این دنیا صد در آخرت نصیب استاد شعبانعلی کند که به خیلیها یاد داد به روندها توجه بیشتری داشته باشند تا به رویداد. یکی از روندهایی که همیشه برایم جالب بوده و در ذهن دارم روند رو به رشد ورزش والیبال کشورمان است که حدود ۱۵ سال برای آن برنامه‌ریزی کردند و قدم به قدم و با ممارست و با کشف استعدادهای خوب پیش رفتند و درنهایت توانستند در سالهای اخیر موفقیتهای قابل قبولی به دست آورند. این یک مثال بود و می‌توان مثالهای متعددی از این دست نوشت.

در بازار سرمایه توصیه‌ای وجود دارد که ریش سفیدهای بازار سرمایه مرتبا تاکید می‌کنند و توصیه دارند با این اصل در بازار سرمایه هیچ وقت نجنگند. همیشه تاکید بر این مساله است، برای اینکه دچار ضرر نشوید و حسرت کاری که انجام داده‌اید را نخورید این اصل را مانند یک قاب عکس همیشه جلوی چشم خود بگذاریم.

این توصیه‌ای است که باتجربه‌های بازار سرمایه دارند: با روند نجنگید. کلا سه کلمه است و یک دنیا حرف.

اگر کسی تجربه چند معامله در بورس داشته باشد این جمله را عین طلا میبیند و به خوبی میفهمد که خلاف یک روند حرکت کردن چه عواقبی دارد. حداقلش در بورس این است که پول از دست میرود ولی اگر این مسئله را در جامعه بسط دهیم ممکن است فرصت و تهدیدهای زیادی به وجود آورد.

برای نمونه‌ای از روند شکل گرفته در گذشته، کافیست نگاهی به دهه هفتاد بندازیم

بخاطر دارم آن زمان مردم برای اینکه دستگاه پخش فیلم (همون ویدیو و البته هد پاک‌کنش فراموش نشه) را می‌خواستند جابجا کنند باید در یک ساک و دور پتو میپیچیدند که مبادا کاری که آن زمان به عنوان خلاف قانون محسوب میشد را کسی نبیند.روندی شکل گرفته بود و مردم میخواستند چیزی بیشتر از آن چیزی که آن زمان در تلویزیون پخش میشد ببیند و قانونهایی وجود داشت که این کار برخلاف مقررات کشور است و نباید این کار انجام شود.

اما خب روند شکل گرفته بود. الان نه دیگر از آن دستگاه‌ها خبری هست نه آن سخت‌گیریهای قانونی. همین روند را در ماهواره‌ها نیز شاهد بودیم و هستیم.

این مقدمه را گفتم تا برسم به روندی که در کشور در حال شکل‌گیری است و فرصت و تهدیدهایی که ممکن است به وجود بیاید.

ایده نوشتن این مطلب وقتی به ذهنم خطور کرد که دیدم ماجراهای مجوز گرفتن و مانع‌تراشی کسب و کار، اینبار یقه اسنپ و تپسی را گرفته است. نمیخواهم به این رویداد دامن بزنم که ماشاله چیزی که زیاد است همین سنگ اندازیهاست، نه من حوصله یادآوری دارم و نه شما حوصله شنیدن.

چه بخواهیم چه نخواهیم تکنولوژی قسمت بزرگی از زندگی مردم را نصیب خودش کرده و بخصوص در این سالها که تب و تاب استارتاپها و کسب و کارهای اینترنتی در ایران دارد به اوج میرسد.در کنار این تب و تاب ضریب نفوذ اینترنت در ایران را در نظر بگیریم که روز به روز در حال افزایش است. در جمعیت ۸۰ میلیونی واقعا رقم قابل توجهی میشود. حالا هرچقد بگوییم تکنولوژی اخ است بد است کانون خانواده را متلاشی میکند! تکنولوژی راه خودش را میرود و بقیه را هم به دنبال خود خواهند کشاند. مردم از اینترنت استفاده بیشتری خواهند کرد و زمان بیشتری را صرف گشت و گذار در اینترنت میکنند. اینترنت نه صرفا وب.

شاید چیزی که در ایران جایش خالی بود همین سرویس درخواست تاکسی به صورت آنلاین بود که خدا رو شکر به لطف اسنپ و تپسی دو سالی هست در ایران شروع شده است. در این مدت استراتژیهای موفقی از طرف هر دو دیدم و مشتریان خوبی نیز جذب کرده اند.

اما وقتی جالبتر میشود که میبنیم سازمانهای دولتی که عمری همه زندگی و فعالیتشان را صرف فعالیت آفلاین میکردند و امروز ناگهان خود را در مقابل این سیل تکنولوژی میبینند لرزه به تنشان می‌افتد و ساده‌ترین کاری که برای هم جهت شدن با این روند میبینند سنگ‌اندازی جلوی پای شرکتهایی است که مشابه فعالیتشان را به صورت آنلاین انجام میدهند.

خب چه فایده.

چیزی که در گذشته اتفاق افتاده ، امروز هم اتفاق خواهد افتاد. هر چقدر که از این شرکتها شکایت شود آن هم به بهانه های مختلف مثل مجوز، باز هم دیر یا زود در مقابل این روند زانو خواهند زد. دلیل این حرفم نیز روندهایی است که در گذشته اتفاق افتاده و نتیجه‌اش را دیده‌ایم.

نمی‌شود مانع روند شد، روند مسیر خودش را می‌رود چه صحیح چه غلط. تنها کاری که می‌شود جلوی روند را گرفت تغییر ذهنیت و نگرش نسبت به یک روند است تا آن تغییر جهت دهد.

اسنپ و تپسی راه خودشان را می‌روند و در این مسیر مطمعنا مانع‌های زیادی مثل همین شکایت کردنها و مجوز گرفتنها خواهند داشت. این شکایتها کردنها واقعا به این دلیل نیست که مجوز ندارند بلکه بیشتر بخاطر اینست که سازمانهای شکایت کننده، اینها را تهدید جدی برای از دست دادن بازار خودشان میبینند و صد البته تفکر سنتی را نمیشود فراموش کرد.

اگر کمی از گذشته یاد بگیرند به جای اینکه در مقابل این شرکتها قرار بگیرند، چقدر خوب می‌شود که با آنها تعامل جدی داشته باشند تا هر دو طرف سود ببرند و هم مشتری از کیفیت بالاتری استفاده کند. اما خب بدبختانه چه مهارت بالایی داریم در فرصت‌سوزی و خلق تهدید.

5+

نوشته شده توسط سجاد پورحسین

اینجا جاییست که از تجربه‌ها و مطالعاتم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ‌ها خواهم نوشت. معتقدم فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران اینقد ناپخته و بکر است که هرچقدر از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

This article has 6 comments

  1. سيدمهدي حسيني Reply

    به موضوع مهمی اشاره کردید. همین روند رو در توسعه پادکستها، تلویزیونهای اینترنتی، آپارات، فیلیمو، شبکه های فارسی ماهواره ای و …، و شکایت صدا و سیما از اونها هم میبینیم.

    2+
  2. حسین Reply

    همیشه عاشق مطالب مافیایی بودم و هستم.
    این پستتون هم عالی بود و حرف دل خیلی ها بود.
    موفق و پیروز و سربلند باشی استاد عزیز

    2+
  3. سینا Reply

    به نظرم این “روند”های تکراری نشانه ایراد در جامعه هست. جامعه ای که فکر میکنه باهوش ترین در جهان هست، اما در مقابل هر تغییری به سوی یک اقتصاد، فرهنگ یا هر چیز دیگه ای که یک جامعه مدرن رو تشکیل میده مقاومت میکنه.

    ضمنا میخواستم سایت شما رو به فیدلی اضافه کنم اما نتونست فید وبلاگ شما رو بشناسه، سورس صفحه رو چک کردم دیدم آدرس فید اونجا بود و همون رو کپی کردم و در فیدلی مشترک وبلاگ شما شدم. گفتم شاید ایرادی در کدهای سایت هست و اینجا بگم تا اگه خواستید رفع کنید 😉

    1+
  4. شاهکرمی Reply

    سلام و وقت بخیر.خسته نباشید. یک وب سایتی هست که مربوط به یکی از اساتید گمنام اما متخصص کشور هست.اقای دکتر سجاد رحیمی مدیسه گرایش بازاریابی دارند…
    من خودم نیز از بازتاب مطالبشون با ایشون اشنا شدم
    سایتشون http://www.imadiseh.ir
    ادرس شما را دادم به مدیر برنامه هاشون خانم مداح

    0

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *