فرق PPC و CPC چیست؟ این دو چه فرقی با هم دارند؟

در فضای تبلیغات دیجیتال اصطلاحات کم نیستند اما بعضی از آنها کاربرد بیشتری دارند و در گفتگوی روزانه بین همکاران و آژانس‌ها رواج بیشتری دارند.

تعدادی از این اصطلاحات PPC, CPC, CPL, CPM, CPI, CPA, CTR هستند ، هر کدام مخفف کلماتی هستند که در مطلبی جداگانه در مورد تک‌تکشان صحبت خواهم کرد. اما این مطلب را فقط به PPC و CPC اختصاص می‌دهم.

ابتدا PPC و CPC را جداگانه بررسی کنیم و بعد برویم سراغ تفاوت این دو.

PPC چیست؟

PPC مخفف Paid per Click یا همان پرداخت به ازای کلیک، روش پرداخت هزینه تبلیغات به آژانس‌های تبلیغاتی یا رسانه‌های تبلیغاتی است. در این روش ما به ازای هر کلیک روی تبلیغ پول پرداخت می‌کنیم، فرقی ندارد نوع تبلیغات چیست، گاهی یک بنر در یک سایت یا یک متن تبلیغاتی در گوگل.

CPC چیست؟

CPC مخفف Cost per Click یا همان هزینه هر کلیک، اصطلاحی است که به ارزش هر کلیک نسبت می‌دهیم. CPC روش پرداخت نیست بلکه بیانگر ارزش هر کلیک است. مثلا ارزش هر کلیک روی بنر در سایت Forbes یک دلار است و ارزش هر کلیک در سایت Mashable پنج سنت.

PPC و CPC چه فرقی با هم دارند؟

این دو اصطلاح به قدری از لحاظ معنایی و کارکرد به هم نزدیک هستند که در فضای تبلیغات دیجیتال بجای یکدیگر استفاده می‌شود.یک تفاوت کوچک بین این دو وجود دارد که براحتی می‌توانیم از یکدیگر تمیز دهیم. این تفاوت چیست؟

اجازه بدهید مثال بزنم

با آژانسی برای تبلیغات صحبت می‌کنم و می‌خواهیم در مورد روش پرداخت تبلیغ با آنها به توافق برسم. به آنها می‌گویم به شما PPC پرداخت می‌کنم یعنی به ازای هر کلیک روی تبلیغ به شما پول خواهم داد.

آژانس هم می‌گوید هر CPC برای تبلیغ ۳۰۰ تومان است. یعنی هر کلیکی که روی تبلیغ انجام شد ۳۰۰ تومان با من حساب می‌کند. در واقع مدعی است ارزش هر کلیک ۳۰۰ تومان است.

بنابراین PPC یعنی روش پرداخت که کلیکی است و CPC یعنی ارزش هر کلیک.

برای اینکه تفاوت این دو را بهتر منتقل کنم این مثال را زدم، در صورتی که در پلتفرم‌های تبلیغاتی بزرگ مانند گوگل ادوردز ، انتخاب روش پرداخت، حین ساخت کمپین از شما پرسیده می‌شود و دیگر چانه‌زنی که در این مثال وجود داشت آنجا وجود ندارد.

1+

نوشته شده توسط سجاد پورحسین

اینجا جاییست که از تجربه‌ها و مطالعاتم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ‌ها خواهم نوشت. معتقدم فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران اینقد ناپخته و بکر است که هرچقدر از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *