معرفی چند ابزار جستجوی کلمات کلیدی

چرا به ابزار جستجوی کلمات کلیدی نیاز داریم؟

مخاطب دغدغه و نیازش را در گوگل سرچ می‌کند، نویسنده با قلمش به دغدغه و نیاز مخاطب پاسخ می‌دهد.

فرمول همینقدر ساده است، اما مشکل جایی بروز می‌کند که آنچه نویسنده می‌نویسد با آنچه که مخاطب جستجو می‌کند از هم فاصله دارد. نویسنده همان چیزی را نوشته که دغدغه مخاطب بوده ولی مخاطب عبارتی را جستجو کرده اما به مطلب نمی‌رسد.

در این وضعیت این وظیفه نویسنده است که قبل از نوشتن هر مقاله یا مطلب، چند سوال از خودش بپرسد؟

  • مخاطب دقیقا چه عبارتی را جستجو می‌کند؟
  • عبارت مورد نظر چندبار در ماه جستجو شده؟
  • عبارت مورد نظر جزو اولویت و اهداف کسب و کار است یا نه؟
  • نسبت به هزینه و زمان ارزش دارد روی این عبارت کار کند یا بهتر است ابتدا از عبارات ساده‌تر بنویسد و بعد به لغات سخت‌تر ورود کند؟

البته نوشتن همیشه با هدف کسب ورودی از گوگل نیست، گاهی برای صحبت با خوانندگان ثابت، گاهی برای تمرین نویسندگی و یا هر دلیلی که با توجه به سلیقه نویسنده کاملا متفاوت است.

اما هدفم در این مطلب، مطالبیست که با هدف جذب ورودی از گوگل و بهبود مرحله اول از متد Inbound marketing (مرحله Attract) نوشته می‌شود.

برای اینکار نیاز به ابزار داریم، ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی.

در ادامه چند ابزاری که خودم باهاشون کار کردم و تقریبا تخمین درستی از عدد عبارات جستجو شده می‌دهند معرفی کرده‌ام. البته اگر شما هم ابزار بهتری سراغ دارید دوست دارم بهم معرفی کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: تاثیر تعداد کلمات در سئو سایت

ابزار KWfinder

به شخصه به این ابزار علاقه‌ی خاصی دارم و برای پیدا کردن پرجستجوترین کلمات، میزان سختی کلمه، کلمات مرتبط، سایتهای رقیب ازش استفاده می‌کنم. روزی دوبار می‌توانید بصورت رایگان کلمه مورد نظرتان را امتحان کنید اما برای دفعات بیشتر باید از اکانت غیررایگان استفاده کنید.

ابزار جستجوی کی دبلیو فایندر

ابزار Keywordtool.io

این سایت کلمات کلیدی پیشنهادی در یوتیوب، بینگ و گوگل را نشان می‌دهد. وقتی در این سایت کلمه کلیدی را جستجو می‌کنید، خودش سایر کلمات مرتبط را به ترتیب میزان جستجو، مرتب کرده و نشان می‌دهد اما امکان مشاهده تعداد جستجو در نسخه رایگان مقدور نیست.

ابزارهای جستجوی keywordtool

ابزار Keyword.guru

خیلی سریع!

سایتش را باز کنید و یک کلمه در آن سرچ کنید. همزمان با تایپ شما عبارات پیشنهادی ظاهر می‌شوند. این ابزار تعداد جستجوی عبارات را نشان نمی‌دهد بلکه فقط عبارات پرجستجو و مرتبط با کلمه مورد نظر را نشان می‌دهد.

به نظرم اگر دنبال فهمیدن تعداد جستجوی کلمه، میزان سختی کلمه، یافتن رقبا هستید سراغ این ابزار نروید ولی اگر می‌خواهید بدانید عبارات مرتبط با عبارت مورد نظر شما چیست، keyword.guru انتخاب بدی نیست.

ابزار کلمه کیورد گورو

ابزار Seochat

به نظرم اگر دنبال این هستید که sub keywordsهای یک کلمه کلیدی را در بیاورید این سایت گزینه مناسبی است. آمار جستجو نمی‌دهد ولی برای یافتن sub keywords انتخاب خوبی است.

ابزار سئو چت

ابزار Soovle

معمولا وقتی صحبت از موتور جستجو می‌کنیم احتمال قریب به اتفاق منظورمان گوگل است. اما به غیر از گوگل موتور جستجوی دیگر هم داریم که شاید بد نباشد در یک نگاه کلی بفهمیم در وب چه خبر است.

کافیست به این سایت بروید و عبارت مورد نظرتان را جستجو کنید. حین تایپ به شما می‌گوید مردم در کانالهای مختلف در جستجوی چه چیز هستند. Soovle در یک نگاه هر آنچه که در یاهو، بینگ، یوتیوب، ویکی‌پدیا، آمازون می‌گذرد را نشان می‌دهد.

ابزار جستجوی کلمه soovle

ابزار Google keywords planner

معمولا گوگل برای هر مشکلی یک راه‌حلی دارد، برای یافتن کلمه کلیدی هم می‌شود از این ابزار گوگل استفاده کرد. کیورد پلنر توسط گوگل ارائه شده است و امکان بررسی کلمات کلیدی، مشاهده میزان سختی کلمه، کلمات مرتبط پررقابت در این ابزار وجود دارد.

به نظرم کیوردپلنر ابزار معروفی است ولی ابزارهای دیگر بهتر از این کار می‌کنند. ابزارهای دیگر به شما عدد نسبتا درستی از تعداد سرچ کلمه در ماه می‌دهد اما کیوردپلنر یک بازه تعریف می‌کند، مثلا ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ جستجو در ماه! اینطور آمار دادن آدم را با خطای محاسباتی جدی روبرو می‌کند.

keyword-planner

Google Trends

گوگل‌ترند ابزار مناسبی برای انتخاب عبارات مشابه است. مثلا بین دو عبارت گیر کرده‌اید که کدام یک سرچ بیشتری دارد. با مقایسه این دو عبارت در گوگل‌ترند خیلی راحت ‌می‌شود اختلاف سرچ آنها را متوجه شد.

البته گوگل‌ترند کارکردهای متفاوتی دارد که مقایسه عبارات یکی از آنهاست. مانتیور برند، تحلیل رقبا، یافتن داغ‌ترین ترندها و… را می‌توان به عنوان بخشی از کارکردهای گوگل‌ترند در نظر گرفت.

google trends

ابزارهایی که معرفی کردم کم و زیاد از آنها استفاده می‌کنم و می‌توانستم در موردشان اظهار نظر کنم اما به بهانه نوشتن این مطلب با سایت‌های متفاوتی آشنا شدم که ابزارهای متفاوتی را معرفی کردند. Spyfu, Serpstat, SECockpit, Ahref, Semrush تعدادی از این ابزارها هستند.

منابع این مطلب:

2+

نوشته شده توسط سجاد پورحسین

اینجا جاییست که از تجربه‌ها و مطالعاتم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ‌ها خواهم نوشت. معتقدم فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران اینقد ناپخته و بکر است که هرچقدر از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

This article has 1 comment

  1. عادله Reply

    سلام٬ ممنون از معرفی این ابزارها
    سایت دیگری هم هست که البته کلمه‌های کلیدی را معرفی نمی‌کند٬ ولی شما با جستجوی یک کلمه در آن می‌توانید عباراتی را که همراه با آن جستجو شده و همین‌طور سوالات مختلف پیرامون آن کلمه را بیابید.
    این سایت کمک می‌کند تا عبارات کلیدی طولانی‌تری برای محتوای مورد نظر بسازیم.
    آدرس سایت :
    https://answerthepublic.com/

    1+

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *