پوش نوتیفیکیشن چیست؟

ابزارهای بازاریابی کم نیستند، از بین ابزارهای موجود نیز هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هستند که به تناسب نیاز از آنها استفاده می‌کنیم. یکی از اهداف بازاریابی این است که پیام درست را به آدم درست و در زمان درست به او برسانیم و سعی کنیم از این طریق رابطه سودآور برقرار کنیم.

پیام هر چه که باشد باید از راهی به مخاطب رسانده شود، چند سال پیش،یکی از روش‌های ارسال پیام به مشتری، ارسال نامه‌های تبلیغاتی درب منازل بود، کمی بعدتر نامه‌های تبلیغاتی جای خود را به تراکت‌ها دادند ، بعدتر SMS و حالا پوش نوتیفیکیشن. هزینه‌ها کمتر، ارسال بیشتر و سریع‌تر.

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن پیامیست که به دستگاه‌های موبایل ارسال می‌شود. سازندگان اپ معمولا برای ارتباط با نصب‌کننده‌های اپ از پوش نوتیفیکیشن استفاده می‌کنند.

محتوای پوش می‌تواند در فرمت متن، عکس، ویدیو یا صوت باشد. شاید برایتان پیش آمده باشد که یک پیام روی صفحه موبایلتان ظاهر شود، چیزی شبیه SMS و از شما دعوت کند با کلیک بر روی آن اپلیکیشنی نصب کنید یا از سایتی بازدید کنید یا حتی فقط در حد یک اطلاع‌رسانی باشد مثل اعلام نتیجه فوتبال.

چیزی شبیه عکس زیر:

پوش نوتیفیکیشن

اینکه شما چطور پوش را ببینید به تنظیمات دریافت پوش گوشیتان بستگی دارد.

به این پوش نوتیفیکیشن می‌گویند. هر کدام از سازندگان اپلیکیشن قادر هستند تا به کسانی که اپلیکشن آنها  روی گوشیشان نصب کردند هز زمان که دلشان خواست پوش ارسال کنند.

پوش نوتیفیکیشن چه کاربردی دارد؟

کارهای متفاوتی می‌شود با پوش انجام داد اما متداول‌ترین آنها ارسال تبلیغات انبوه به گوشی‌های موبایل است. اپ‌های مختلفی در موضوعات مختلف ساخته شده است که هر کدام موفق شدن یوزرهای زیادی جذب کنند. معمولا صاحبان این اپلیکیشن‌ها برای کسب‌درآمد بیشتر، به عنوان رسانه‌ تبلیغاتی ازش استفاده می‌کنند. البته کارهای دیگری هم می‌شود انجام داد مثلا:

  • یک فروشگاه می‌تواند محصولی معرفی کند و فروش را افزایش دهد.
  • می‌توان برای افزایش رضایت کاربر و تجربه کاربری خوب ازش استفاده کرد. مثلا اگر اپ foursquare را نصب کرده باشید و کافی‌شاپ رفته باشید، بعد از اینکه از کافه خارج شدید ،چند صد متر دورتر از محل به شما پوش ‌می‌فرستد و می‌خواهد در مورد کافه نظر ثبت کنید. (کارش  پیچیده نیست ولی با همین تکنیک ساده Engagement کاربر را با اپ افزایش می‌دهد)
  • ‌می‌توان کاربرانی که اپ را نصب کردند و دیگر استفاده نمی‌کنند را به استفاده مجدد ترغیب کرد.
  • می‌شود کاربر را به سایر کانال‌های بازاریابی فرستاد. مثلا بفرستیم به شبکه‌های اجتماعی.
  • می‌توان بعد از ثبت سفارش کاربر برای هر چیزی، فاکتور برایش فرستاد.
  • و خیلی کارهای دیگر

فرق پوش و SMS چیست؟ این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

تا اینجا فرق آنچنانی بین SMS و پوش ندیدیم. اما تفاوت را وقتی احساس می‌کنیم که یک قدم جلوتر برویم و بخواهیم بازاریابی هوشمندتری انجام دهیم. کار جالبی نیست که پوش را به هر کسی با هر سلیقه‌ای بفرستیم. تصور کنید پوش تبلیغی کاشت مو برای کسی که از رشد زیاد مو رنج می‌برد فرستاده شود!

پوش را به بخش مشخصی از کاربران می‌شود ارسال کرد منظورم User Segmentaion است و حتی می‌توان کاستومایز شده استفاده کرد.مانند مثال foursquare.

بزرگترین مزیت استفاده از پوش نسبت به SMS همین قابلیت تارگتینگ است. البته این هم در نظر داشته باشیم برای تارگتینگ نیاز به جمع آوری داده یوزر ، تحلیل ، تولید محتوای مناسب براساس داده‌های جمع‌آوری شده و بعد تارگتینگ است.

استراتژی مناسب برای استفاده از پوش نوتیفیکیشن چیست؟

معمولا چیزی که ارزان است الزاما بی‌ارزش نیست! درست است که ارسال پوش ارزان است اما مانند تیغ دو لبه است. هم می‌توان به عنوان یک امتیاز برای ارتباط با یوزر به آن نگاه کرد هم ‌می‌توان به عنوان یک حق از پیش تعیین شده!

اگر حالت دوم باشد کاربر دیر یا زود اپ را حذف می‌کند یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت Notificaion Alert را خاموش می‌کند.

آنالیز و اندازه‌گیری (Measurment And Analytics) از مهم‌ترین کارهای استفاده از یک ابزار است که همیشه باید مد نظر داشته باشیم. اما مهم‌تر از این دو مورد ،نوشتن و انتقال محتوای ارزشمند است. منظورم از ارزشمند، نوشتن محتواییست که کاربر با دیدنش سریع عکس‌العمل نشان دهد البته عکس‌العملی که مد نظر ماست نه یوزر.

اثربخشی پوش کاملا وابسته به نوع اپ و کاربرانی است که از ان استفاده می‌کنند. مثلا پوشی که اسنپ یا تپسی به کاربرانشان ارسال می‌کنند احتمالا opt-in rate بالاتری دارند تا یک اپ خبری مثل آخرین‌خبر. شاید اسنپ در پوش یک چیز ارزشمند ارائه دهد که شما را به عکس‌العمل وادار کند. اما اپ خبری ممکن است خبری ارسال کند که نه علاقه‌ای به باز کردنش داشته باشیم نه مرتبط به ما باشد. هر چند اسنپ و تپسی هم از این خطا مصون نیستند!

1+

نوشته شده توسط سجاد پورحسین

اینجا جاییست که از تجربه‌ها و مطالعاتم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ‌ها خواهم نوشت. معتقدم فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران اینقد ناپخته و بکر است که هرچقدر از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *