Session چیست؟ چه مواقعی Session جدید ایجاد می‌شود؟

اگر کمی با گوگل آنالیتیک کار کرده باشید، در گزارشاتش اصطلاحات مختلفی را خواهید دید. یکی از این اصطلاحات Session است.

این session از جمله مواردیست که ذهن خیلی از دوستان را به خودش مشغول می‌کند که اصلا session چیست؟ کی ایجاد می‌شود، کی منقضی می‌شود، اصلا چه معنی دارد گوگل چنین چیزی ایجاد کند و خیلی از سئوالهای دیگر.

sessions_screen-shot

Session چیست؟

session مانند ظرفیست که مجموع فعل و انفعالات کاربرانی که وارد سایت شده‌اند را در خودش جمع می‌کند و سپس محتویات این ظرف را در اختیار گوگل آنالیتیک قرار می‌دهد. عمر این ظرف تنها ۳۰ دقیقه است و اگر در این ۳۰ دقیقه هیچ فعل و انفعالی انجام نشود ، session منقضی می‌شود و عمرش به پایان خواهد رسید.

فعل و انفعالات کاربران می تواند شامل هر چیزی باشد ، مثل بازدید از یک صفحه ، کلیک بر روی یک لینک ، اجرای یک رویداد یا خرید یک محصول. یک کاربر می‌تواند sessionهای مختلفی ایجاد کند، ایجاد این Sessionها می‌تواند چند ساعت بعد، چند روز بعد و حتی چند هفته بعد باشد.

session

چه زمانی Session منقضی می‌شود؟

دو حالت وجود دارد که باعث می‌شود session منقضی شود، یکی انقضا بر اساس زمان و دیگری انقضا بر اساس تغییر کمپین.

انقضا براساس زمان یعنی چه؟

به صورت پیش فرض عمر هر session سی دقیقه است اما شما می‌توانید برای هر زمانی که دوست دارید تنظیم کنید. مثلا ۱۰ دقیقه تنظیم کنید یا حتی بر روی چند ساعت تنظیم کنید.

اجازه بدهید با مثال جلو برویم

فرض کنید آقا رضا وارد سایت می‌شود (شما هر اسمی دوست دارید بذارید جای آقا رضا) بعد از ورودش گوگل آنالیتیک بلافاصله sesssionی ایجاد می‌کند; اگر ۳۰ دقیقه از شروع session  بگذرد و آقا رضا هیچ کاری انجام ندهد ، session بعد از ۳۰ دقیقه به پایان می‌رسد. اما اگر ایشان عملی در سایت انجام دهد مثلا بر روی لینکی کلیک کند یا صفحه را مجددا بارگذاری کند ، گوگل آنالیتیک زمان session را مجددا از نو میسازد و ۳۰ دقیقه دیگر به عمر sesseion اضافه می‌کند.

برای واضح‌تر شدن مثال، به عکس زیر نگاه کنید که چه اتفاقی برای session می‌افتد.

session-expires

بعد از event دوم زمان انقضا برای ساعت ۱۴:۳۴ دقیقه تنظیم می‌شود.

زمانی که ساعت ۱۴:۰۱ دقیقه وارد سایت شد زمان انقضا بر روی ۱۴:۳۱ دقیقه تنظیم می‌شود ، وقتی در ساعت ۱۴:۰۲ رضا صفحه جدیدی مشاهده کرد زمان انقضای session نوسازی شد و بر روی ۱۴:۳۲ دقیقه تنظیم شد. به همین صورت هر اتفاقی که در سایت انجام شود ۳۰ دقیقه نوسازی می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر رضا بعد از وارد شدن به سایت ، سایت را همانطور باز بگذارد، برود ناهار بخورد و ۳۱ دقیقه بعد برگردد؟

فرض کنید ایشان ساعت ۱۴:۰۱ دقیقه وارد سایت شد تا خرید اینترنتی انجام دهد و در ۱۴:۰۲ دقیقه یادش می‌افتاد که باید برود ناهار. زمان انقضای session بر روی ۱۴:۳۲ تنظیم می‌شود.

رضا سایت را همانطور در صفحه خرید محصول باز میگذارد و میرود. ۳۱ دقیقه بعد برمیگردد تا خریدش را انجام دهد. حالا چه اتفاقی برای session افتاد؟ رفت و برگشت رضا از ۳۰ دقیقه بیشتر طول کشید و هیچ اتفاقی بر روی سایت انجام نشد، بنابرین Session قبلی منقضی شده و session جدید ایجاد می‌شود. یعنی دو session برای ایشان ایجاد شد.

2session

حالا اگر همین سناریو برای رضا تکرار شود با این تفاوت که بعد از ۲۹ دقیقه برگردد چه اتفاقی برای session می‌افتد؟

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که ایشان در ساعت ۱۴:۰۲ رفتند برای ناهار و زمان انقضای session ایشان بر روی ۱۴:۳۲ دقیقه تنظیم شد. اما کل زمانی که خرج رفت و برگشت ایشان شد ۲۹ دقیقه بود.

under-30-minutes

زمانی که به کار خود ادامه می‌دهد و صفحه‌ی جدیدی باز می‌کند هیچ session جدیدی ایجاد نمی‌شود، چون از آخرین فعالیت رضا بیشتر از ۳۰ دقیقه نگذشته بود و همان sessionی که برایش باز بود ادامه می‌یابد.

انقضا در آخرین دقایق روز

رضا ساعت ۱۱:۵۰ شب در تاریخ ۱ آذر ۹۵ وارد سایت می‌شود و ساعت ۱۲:۱۰ نیمه شب در تاریخ ۲ آذر ۹۵ از سایت خارج می‌شود. زمان حضور ایشان ۲۰ دقیقه بود اما دو session برایش ایجاد می‌شود. چرا؟

چون اولین session در ساعت ۱۱:۵۰شب ایجاد شد و در انتهای شب یعنی ۱۱:۵۹:۵۹ منقضی شد و session دیگری در ۱۲:۰۰:۰۰  نیمه شب ایجاد شد و ساعت ۱۲:۱۰ به اتمام رسید.

انقضا بر اساس تغییر کمپین یعنی چه؟

کمپین در اینجا به معنی هر روشی است که کاربر از طریق آن وارد سایت می‌شود. مثلا اگر کاربری کلمه “تی شرت آبی” را در گوگل جستجو کند و با این کلمه وارد سایت شود یک session برایش ایجاد می‌شود. کمپین در این روش “ورود کاربر به سایت با کلمه تی شرت آبی” است. حالا اگر همین کاربر یکبار دیگر در گوگل “تی شرت قرمز” را جستجو کند و با این کلمه وارد سایت شود، کمپین عوض شده است و یک session جدید ایجاد می‌شود.

فرقی نمی‌کند ۳۰ دقیقه از عمر session گذشته باشد یا نه، همینکه کمپین تغییر کرد sesseion جدید ایجاد می‌شود حتی اگر ۵ دقیقه از عمر sessionقبلی گذشته باشد.

campain-session

توجه کنید تغییر کمپین محدود به جستجوی گوگل نیست، کاربر ممکن است به هر روشی وارد سایت شود مثلا از لینکی در یکی از سایتها دیگر وارد شده باشد یا با یک utm جدید وارد شده باشد.هر زمان که کمپین تغییر کرد یک session جدید تولید می‌شود.

[برای مطالعه بیشتر: UTM چیست؟ راهنمای کامل استفاده از UTM ]

0

نوشته شده توسط سجاد پورحسین

اینجا جاییست که از تجربه‌ها و مطالعاتم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ‌ها خواهم نوشت. معتقدم فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران اینقد ناپخته و بکر است که هرچقدر از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

This article has 4 comments

  1. حمید طهماسبی Reply

    سجاد ممنون از این مطلب
    ولی یا من متوجه نشدم یا شما اشاره نکردی!
    چه اطلاعاتی را میشه از session استخراج کرد؟
    مثلا از organic استخراج می کنی که چقدر از گوگل وارد شدن.
    از user متوجه میشی چند نفر اومدن.
    از referrer متوجه میشه چند نفر با بک لینک اومدن.
    از session ما چی متوجه میشیم؟ چه اطلاعاتی به ما میده؟
    من این را نمی دونم.
    مثل همیشه ممنون از سایت خوبت

    0
  2. ارشک Reply

    معمولا کامنت نمی ذارم ولی انقدر خوب نوشته بودی که نتونستم تشکر نکنم
    سجاد جان ممنون بابت توضیح بسیار شفاف و جامعت

    0
  3. Pingback: ۱۲۵ لینک در استراتژی محتوا - سایلاگ

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *