Inbound link چیست؟ inbound link چه فرقی با outbound link دارد؟

اگر به تازگی بازاریابی جاذبه‌ای را آغاز کرده باشید، احتمالا این جمله را شنیده‌اید، یکی از کارهای مهمی که باید انجام داد، استفاده از لینک‌ها است.

همچنین شاید بدانید سه نوع لینک وجود دارد که بر اساس لینک‌دهی، اسم خاصی به آنها داده می‌شود. این سه نوع لینک internal , inbound  و outbound لینک‌ها هستند. آن چیز که در حال حاضر میبینیم اینست که در بین این سه نوع لینک، inbound link نسبت به بقیه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

حالا یک سئوال پیش می‌آید که inbound link چیست و چه فرقی با دوتا لینک دیگر دارد.

در این مطلب در مورد inbound link توضیح می‌دهم ، اینکه چرا باید از inbound link استفاده کنیم و همچنین یک inbound link خوب به چه صورت ایجاد می‌شود و چگونه استفاده از این نوع لینک را افزایش دهیم.

Inbound link چیست؟

Inbound link لینک‌هایی هستند که از سایتهای دیگر به سایت ما داده شده است اما یک فرق کوچک با backlink دارد و آن هم این است که inbound link از درون متن به سایت دیگر لینک داده می‌شود.

مثلا می‌خواهم شما را با وبلاگ آقای غانم‌زاده آشنا کنم و بگم که مطلب استارتاپ،کارآفرینی و کارآفرین را در وبلاگ ایشان مطالعه کنید. (چون استارتاپ را در وبلاگ ایشان شناختم بخاطر همین این لینک را دادم).

من یک لینک به وبلاگ آقای غانم‌زاده دادم و حالا ایشان می‌تواند بگوید که یک inbound link از سایت اسمارت‌استریم به سایتشان داده شده است. چون لینکی که به سایت ایشان داده‌ام درون متن و حین توضیح یک مطلب بود، پس بنابراین یک inbound link محسوب می‌شود.

حالا اگر این لینک دهی برعکس میشد ، میگفتم من یک inbound link از سایت آقای غانم‌زاده دارم.

web-design-link-building-seo

فرق inbound link با outbound link در چیست؟

Outbound link لینکهایی هستند که از سایت ما به سایت دیگران داده شده است. برای مثال لینک استارتاپ،کارآفرینی و کارآفرین که چند خط بالاتر گذاشته بودم و به سایت آقای غانم‌زاده داده‌ام یک outbound link محسوب می‌شود. زیرا لینک مذکور از سایتم به یک سایت خارجی و بیرون از سایت داده شده است.

با این تعاریف، internal link چه هستند؟

برخلاف لینک‌های بالا که لینک به یک سایت خارجی و به بیرون از سایت داده میشد، در internal link لینک‌ها به یک صفحه از صفحات سایت خود داده می‌شود. اگر مطالب همین وبلاگ را خوانده باشید شاید بارها دیده‌اید که در حین خواندن، لینک‌هایی به صفحات دیگر همین سایت داده‌ام.

برای مثال اگر تاکنون با بازاریابی جاذبه‌ای آشنایی نداشته‌اید و اگر مایلید با این نوع بازاریابی آشنا شوید مطلب بازاریابی جاذبه‌ای یا بازاریابی درونگرا چیست؟ را مطالعه کنید. لینکی که مشاهده کردید لینکی به یکی دیگر از صفحات همین سایت داده شد. به این نوع لینک‌دهی، internal link گفته می‌شود.

چرا به Inbound links نیاز داریم؟

دلیل اول) تاثیرگذاری بر سئو

هر چقدر inbound link بیشتری دریافت کنیم، شانس اینکه در موتورهای جستجو از رتبه بالاتری برخوردار باشیم بیشتر است.

با این کار خزندگان سایت‌ها (crawler) ، سایت ما را به عنوان یکی از منابعی که در یک موضوع خاص ارزش بالایی دارد شناسایی می‌کند. بنابراین هرچقدر از سایتهایی که اعتبار بالاتری دارند و مطالبشان با مطالب سایت ما ارتباط بیشتری دارد inbound link بگیریم برایمان عالی خواهد بود.

 دلیل دوم) افزایش ترافیک سایت (Referral Traffic)

فکر کنید شخصی در وبلاگ یا سایتش مطلبی نوشته است و در بین متن ، لینکی هم به سایتتان داده باشد، در واقع یک inbound link به شما داده باشد. هر کسی که ان متن را بخواند احتمال اینکه بر روی آن لینک کلیک کند بسیار زیاد خواهد بود و به طبع ورودی به سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

حالا فکرش را بکنید هزار مطلب به همین صورت در سایتهای مختلف نوشته شده است و هر مطلب هم ممکن است روزانه چند ده یا صدها بار خوانده شود و در بین آن کسانی که ممکن است بر روی لینک کلیک کنند هم در نظر بگیرید، ببینید چه ترافیکی به سایتتان سرازیر می‌شود. احتمالا خیلی !

یک inbound link مناسب و تاثیرگذار چه شکلی است؟

یک inbound link خوب و مناسب دو شرط را در خودش دارد:

  • از سایت‌هایی که اعتبار بالایی دارند، دریافت شده باشد.
  • متن مناسب برای لینک در نظر گرفته شده باشد (Anchor text)

منظور از متن مناسب برای لینک این است “اینجا کلیک کنید“. جمله “اینجا کلیک کنید” همان متنی است که باید از ترکیب کلمات کلیدی و جذاب استفاده کنید.

یک مقدار بی سلیقگی به خرج دادم و نوشتم اینجا کلیک کنید، اما بهتر این است که بنویسم اگر می‌خواهید با سئو آشنا شوید مطلب سئو چیست؟ آشنایی مقدماتی با سئو را مطالعه بفرمایید.

5+

نوشته شده توسط سجاد پورحسین

اینجا جاییست که از تجربه‌ها و مطالعاتم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ‌ها خواهم نوشت. معتقدم فضای کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در ایران اینقد ناپخته و بکر است که هرچقدر از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *